Skip to content

Puzzle

31/05/2017

Lubię układać puzzle. Nie korzystam z obrazka – przyglądam się każdemu kawałkowi z osobna, dostrzegając subtelności kształtów, odcieni i faktur, żeby znaleźć pasujące fragmenty. Z czasem pojawiają się coraz większe fragmenty obrazka, aż w końcu z chaosu wyłania się całość.

Życie powoli układa się w logiczną całość. Moje ja staje się spójne. Od kiedy przyjęłam założenie, że jestem aspikiem, elementy życiowej układanki zaczęły do siebie pasować. Zaczęły być logiczne. Czemu jednym z symboli kojarzonych z autyzmem jest kawałek układanki?

* * *

Czemu wciąż słyszałam od najbliższych posądzanie o bycie fałszywą? Próbowałam zdejmować maski, ale pod nimi były kolejne maski i nawet jeśli czasem mignął gdzieś kawałek prawdziwej twarzy, to wyglądał tak nieprawdopodobnie, że sama nie umiałam go rozpoznać. Czemu ludzie oburzali się na mnie, że łamię reguły, których nikt mi nigdy nie przedstawił? Czemu miało być oczywiste, że kiedy mówią coś, to tak naprawdę chodzi im o coś zupełnie innego?

Niespodziewane wybuchy płaczu w miejscach publicznych wreszcie znalazły wytłumaczenie. Żadna histeria – zwykłe przebodźcowanie. Bardzo nierówne w czasie możliwości mózgu też przestały być dziwne, kiedy zrozumiałam, jak nieustannie męczę się, rozszyfrowując codziennnie zasady bycia z ludźmi i panując nad mową ciała, żeby zgadzała się z tym, co chcę przekazać.

Trud. Wieczny trud i lęk. Matematyka wybacza błędy – wystarczy je poprawić. Ludzie nie wybaczają błędów tak łatwo. Nie powiem „o, przepraszam, użyłam niewłaściwego tonu głosu, powinnam była powiedzieć to tak: <>, wtedy zabrzmi szczerze”.

* * *

Kiedyś słowa same układały mi się w łańcuchy i płynęły łagodnymi falami. Dziś z trudem wyrzucam je z siebie, po jednym, szorstkie, precyzyjne, kłujące. Co się stało w międzyczasie? Gdzie szukać fragmentu układanki, do którego ten kawałek będzie pasować?

From → Kategorii Brak

Dodaj komentarz

Skomentuj

